Пошук

Яндекс.Метрика




Здолбунівська районна станція юних техніків
Головна | Реєстрація | Вхід
Каталог файлів


Головна » Файли » Мої файли

Особливості підготовки спортсменів для участі в змаганнях зі спортивної радіопеленгації.
[ Викачати з сервера (568.0Kb) ] 06.10.2011, 10:07:39

   Одним із найяскравіших і найдинамічніших видів радіоспорту є спортивна радіопеленгація, або "полювання на лисиць". Він полягає в оперативному пошуку замаскованих на місцевості радіопередавачів. Методи пеленгування застосовуються в комплексах радіонавігаційних систем контролю та керування літаками, супутниками і космічними кораблями, а також у засобах навігації на флоті. У наш час змагання зі спортивної радіопеленгації набули значного поширення та розвитку. Українські спортсмени досягли високих результатів на змаганнях європейського та світового рівнів.

   Спортивна радіопеленгація – самостійний вид спорту, де кожен учасник має приймати індивідуальні рішення, перебуваючи на дистанціях в складних умовах. У такий спосіб спортсмен привчається до відповідальності за власні дії та рішення.

   Метою навчання у гуртку спортивної радіопеленгації є формування компетентностей особистості в процесі спортивної радіопеленгації. Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:

-пізнавальної:оволодіння знаннями з радіопеленгації;

 -практичної:формування вмінь і навичок роботи з різними інструментами, електроприладами, радіопеленгаторами;

 -творчої: набуття досвіду власної творчої діяльності, розвиток просторової уяви, логічного мислення, слуху, пам'яті, координації рухів, самореалізації та духовного самовдосконалення;

 -соціальної: розвиток організації діяльності, спілкування з однолітками, стійкого інтересу до технічної творчості та спорту, формування доброзичливості, товариських відносин, самостійності, наполегливості в досягненні результатів.

   Досягнення найкращих результатів учнів у спортивній радіопеленгації залежать насамперед від його комплексної підготовки: фізичної, технічної, тактичної і психологічної.

   Програма роботи гуртка розрахована на річний цикл тренувань із урахуванням кліматичних умов та індивідуальних можливостей гуртківців. Крім занять, передбачених програмою, кожен вихованець займається індивідуальною фізичною підготовкою. Збірна команда закладу формується з стабільно результативних спортсменів, в окремих випадках до складу команди можуть потрапити менш досвідчені, але перспективні спортсмени, які вже здобули певні знання та вміння, набули тренувального та змагального досвіду.

  Спортивна радіопеленгація – захопливий і водночас складний вид спорту, де юним спортсменам необхідно постійно підтримувати форму для здобуття перемог на змаганнях; удосконалювати свою майстерність. Успіх тут залежить від багатьох факторів, один з них це психологічна підготовка спортсмена, інший – фізична підготовка та результативність. Найкраще результативність спортсменів-гуртківців визначається   під час участі  в змаганнях по спортивній радіопеленгації. Досвід роботи показує, що найкращих результатів можна досягти при поєднанні всіх факторів: наполегливих тренувань, психологічної підготовки, фізичної підготовки, усвідомленого ставлення до своїх вчинків і дій, осмисленого відношення до помилок та здатність їх виправити, творчого підходу учнів та тренера до навчання і тренування.

                  Особливості психологічної підготовки в спортивній радіопеленгації

   Спортивна радіопеленгація відноситься до категорії індивідуальних вправ з матеріальною частиною. Різноманітність дій і невизначеність початкових даних, в умовах яких часто приходиться приймати термінові рішення, обумовлюють необхідність, важливість і складність психологічної підготовки спортсмена до змагань взагалі і до кожного старту зокрема. Особливості виду спорту визначають і особливості психологічної підготовки. Це, по-перше, велика роль уваги, памяті і уяви. По-друге, відсутність стимулюючого впливу глядачів, вболівальників, а з іншої сторони, сильний (частіше всього  негативний)   вплив зустрічі з суперниками на дистанції. По-третє, значна кількість непередбачуваних ситуацій на дистанції, роль випадковості, усвідомлення того, що ти не на всі сто відсотків господар ситуації.

   Від психологічної підготовки залежить надійність виступу в складних умовах, відповідальних змаганнях, яка визначається  числом і важливістю здійснених на дистанції технічних і тактичних  помилок під впливом втоми, збудження, суперників, зовнішніх умов, або інших факторів, що заважають.

   Загальна психологічна підготовка в спортивній радіопеленгації має багато спільного з підготовкою спортсменів у інших видах спорту:

 -  створення і укріплення здорових мотивацій;

 -   виховання спортивного характеру;

 -    вивчення та облік якостей темпераменту та інших особистих якостей спортсмена.

   Виховання волі спортсмена проходить через подолання труднощів. Оскільки неможливо завчасно підготуватися до всіх несподіванок, які можуть зустрітися на шляху, велике значення має виховання готовності до любих несподіванок взагалі.  До специфічних сторін загальної психологічної підготовки в спортивній радіопеленгації слід віднести найважливіші для цього виду спорту якості:

 - стійкість уваги і здібність до її розподілення;

 - «імунітет» до дії суперника на дистанції (наприклад, проходженням дистанції з невідступним переслідуванням);

 -   багаторазове повторення спеціальних вправ із вибору варіанта пошуку перші 5 хвилин після старту (як на місцевості, так і за столом по карті);

 - навички діяти оптимально в умовах невизначеності.

   Загальна психологічна підготовка проводиться в процесі всієї спортивної діяльності спортсмена, на всіх тренуваннях і змаганнях. Особливе і надзвичайно важливе місце в загальній підготовці займає навчання всіх спортсменів методом саморегуляції емоційного стану і набутті оптимального бойового настрою перед стартом.

   Метою спеціальної психологічної підготовки є створення готовності до виступу в конкретних змаганнях і збереження її до моменту старту і під час виступу. Досягти оптимальної психічної готовності кожного спортсмена – справа значно більш складна, ніж вирішення багатьох задач з загальної підготовки. Там, як правило, немає небезпеки перевчити. Тут необхідно строго дозувати використання кожного засобу до кожного спортсмена, враховуючи його загальні якості та його стан в даний момент. Маються на увазі, звичайно, педагогічні та психологічні засоби. Ось чому так важливо для кожного спортсмена вміти це робити самому. Роль тренера (керівника гуртків) в цьому випадку – проконтролювати стан спортсмена і допомогти йому у випадку необхідності. 

   Оптимальній готовності до змагань сприяє також:

 - усвідомлення спортсменами задач, умов і особливостей змагань, сильних і слабких сторін суперників і себе;

 - формування активної установки на боротьбу, впевненість у своїх силах;

 - подолання негативних емоцій і підтримка, створення позитивних;

 - створення готовності до максимальних випробувань;

 - сконцентрування на способах досягнення поставлених цілей і відволікання від роздумів про можливий кінцевий результат змагань;

 - налаштованість на боротьбу до кінця, незважаючи на тимчасові негаразди на деяких етапах, на яких не застрахований ніхто.

                                          Що потрібно для того, щоб у день старту

                                             бути в найкращій формі?

   Поняття «найкраща форма» завжди індивідуальне. Кожен спортсмен повинен на основі попереднього досвіду, статистики, сформулювати для себе її ознаки. В спортивній радіопеленгації це не тільки хороше самопочуття, піднесеність, зібраність, відмінний фізичний стан, свіжість,  а також  і оптимальний стан всіх спеціальних рефлексів та навичок, пов’язаних з роботою апаратури і орієнтуванням в просторі і часі.

   В тісному контакті з тренером по попередньому досвіду і вихідних даних (результатами аналізів, тестів, змагань)  складається план підготовки до головного старту, куди включаються не тільки тренування, але й взагалі всі доступні обліку фактори та ті, що можуть вплинути на результат підготовки.

   Таких факторів дуже багато: режим праці та відпочинку, харчування, сон, емоції, оточуюче середовище, вплив колектив.

   В ідеалі бажана така їх комбінація, яка забезпечує максимум спортивної форми до початку змагань. Тренер і спортсмен постійно повинні шукати щось нове, що може допомогти в досягненні мети. Одночасно слід частіше ставити перед собою запитання: а чи не пошкодить це справі? Самокритичність та  намагання самовдосконалення запорука успіху спортсмена у набутті хорошої форми. Що стосується чисто спортивних факторів, то тут в першу чергу намагаються своєчасно попередити всі недоліки у всіх видах підготовки, починаючи з самих значних, а також підсилити по можливості свої сильні сторони. Не останнє місце в підготовці займає вдосконалення апаратури, ознайомлення з новинками техніки, підвищення своєї технічної кваліфікації, оперативності. Особливо сильно впливає на готовність до старту поведінка спортсмена напередодні та вдень старту.

                               Поведінка спортсмена  напередодні та в день старту

   Напередодні старту  кожен спортсмен відчуває певні психологічні навантаження: це нові місця, інколи значно віддалені від дому, зустрічі з знайомими та незнайомими суперниками, мандатна комісія, відкриття змагань, відчуття, що старт все ближче і ближче, а  на кінець -  бажання перемогти, різні думки та переживання з приводу цього.

   В ці дні неприпустимі ніякі експерименти  з харчуванням, вітамінами, сонцем, водою і т.п.  В переддень змагань, приблизно в час старту, проводиться зазвичай розминка, аутогенне тренування, та подумки прораховуються усі завтрашні дії перед стартом і на старті. За необхідності можна провести легке фізичне тренування, для того щоб зняти зайве нервове навантаження. Ретельно перевіряється апаратура (ніяких переробок, навіть заміна джерела струму новим може змінити характеристику приймача і знизити його надійність).

   Якщо є можливість, треба обов’язково прослухати передатчики «лисиць» з різних відстаней, запам’ятати положення регуляторів підсилення, силу сигналів. Крім цього, потрібно вдень прослухати весь діапазон декілька разів, вияснити на яких частотах прослуховуються звукові перешкоди, також налаштувати радіокомпас. Намагатися не думати про суперників і можливому результаті змагань, а думати про засоби досягнення мети. Привести у порядок і зібрати все спорядження, прикинути по карті (якщо це можливо) ймовірні варіанти дистанції, дуже корисно вивчити всю карту, для слід змалювати її, або думками пробігти по ній, вибираючи шляхи на різних перегонах. Після обіду можна поспати. Важливо подолати негативні емоції і потурбуватися по створення  позитивних, що завжди нескладно зробити в хорошому дружному колективі. Не слід налаштовувати себе на змагання, обстановка це зробить за вас, потрібно поберегти сили на завтра.

   Навряд чи потрібно говорити про важливість нічного сну. Зранку в день старту – спеціальна зарядка,  та налаштування на змагання: зібратися, максимально відволіктися від усього стороннього, віднайти впевненість у собі, можливості виконати поставлену задачу. Сніданок перед змаганням повинен бути легким і калорійним, кількість і склад визначаються індивідуально по попередньому досвіду. Ніяких експериментів за сніданком!  Вранці перед виїздом на старт корисно згадати найважливіші причини втрати часу під час тренувань, найбільші помилки, а також вдалі старти, свої відчуття у тих забігах, де все було добре, а результати були високими.

                                  Безпосередня підготовка до старту

   Безпосередня підготовка починається з моменту появи учасників в районі змагань. Поки вас везуть, або ведуть до місця старту, дивіться, слухайте, збирайте інформацію про район: перехресність, прохідність, якість доріг і т.п.

   Слідуюче джерело інформації – карта з вказанням місць старту та фінішу. Це відіграє велику і значну роль у визначенні ймовірних та неможливих варіантів розстановки «лисиць» та вибору способу дії при різних початкових умовах (номер коридору, його напрямок, пеленг на першу «лисицю», на другу і т.д.). Всі варіанти передбачити  неможливо, але головні – необхідно, причому  слід намітити не тільки напрямок руху при різних варіантах початку, але й вибрати шляхи, в яких напрямок йде з урахуванням доріг і прохідності ділянки.

   Необхідно точно дізнатися про свій час старту і виклику для отримання карти, своєчасно переодягнутися, зробити фізичну, технічну, інтелектуальну розминки, отримати вказівки тренера і привести себе в оптимальний бойовий стан самостійно або за допомогою керівника гуртків.

   Знаходячись на старті, необхідно перевірити чи все отримано (карта, контрольний талон), подумки програти всі дії, мобілізувати свідомість і увагу повністю на перші 5 хвилин напруженої і відповідальної роботи, відволіктися повністю від суперників. Відповідальна тому, що від правильного визначення пеленгів залежить успіх або невдача спортсмена.

   Доля багатьох забігів спортивної радіопеленгації вирішується в  перші 5 хвилин. І справа тут не стільки у втратах, які пов’язані з неправильним вибором початку руху, або початку пошуку, або з тим, що спортсмен простояв у кінці стартового коридору ці хвилини, намагаючись безпомилково, «по науці», вибрати варіант. Аналіз показує, що втрати в обох цих випадках в середньому приблизно однакові. Але результат буде значно вищим, якщо намагатися зразу зі старту вгадати правильний напрямок, а не чекати поки спрацюють усі «лисиці».

   Кожен спортсмен перед стартом відчуває почуття сумніву у вдалому виборі. Воно може бути настільки сильним, що гальмує центри, від яких залежить якість розумової діяльності – і ноги несуть спортсмена без контролю голови.

   Далі потрібно бути готовим до прийняття термінових рішень при надлишку рівноцінних варіантів, або при відсутності інформації. Другий випадок складніший: він потребує оцінки мінімуму ризику, але максимуму реальності успіху.

   Стартовий вибір – тільки один із видів такої діяльності. Другий типовий вид – вибір напрямку руху при повній невизначеності пеленга на протязі сеансу. Очевидно, що в командних змаганнях треба йти в тому напрямку, де мінімальна ймовірність втрати часу, а особистих – в тому, який дає деяку ймовірність удачі, хай навіть ціною великих втрат часу  у випадку невдачі. Найневдаліший варіант поведінки в такому випадку – залишатися на місці, чекаючи  наступного  сеансу.

   Крім цього, в спортивній радіопеленгації на дистанції спортсмена підстерігають різноманітні несподіванки:

1.Не чути «лисицю» (в потрібний час на оголошеній частоті, взагалі не чути);

2.Не дотримання деяких вимог, правил («лисиця» за межами діапазону, за картою);

3.Дуже потужні або дуже слабкі передавачі «лисиць».

4.Перешкоди (наприклад, від фінішного  маяка);

5.Неочікуване маскування «лисиці»;

6.Втрати часу, що можуть зіпсувати настрій;

7.Випадкова удача, яка може «засліпити»;

8. Зустріч суперників, особливо тих, хто стартував пізніше;

9. Не чути фінішного маяка;

10.Немає фінішу в тому місці, що позначене на карті.

   Це лише короткий перелік деяких вибраних несподіванок, а вірніше, подій на дистанції, які нерідко трапляються і чесно кажучи, не мають права називатися несподіванками. Але все ж таки частіше всього сприймаються саме так.

   Завжди потрібно бути готовим до різних неприємностей, наприклад, до відмови апаратури і спорядження, до сильного дощу, до того щоб знайти в лісі загублений контрольний талон або карту.

  

   

     Гринюк Руслана Ростиславівна, 

     керівник гуртків Здолбунівської районної станції юних техніків




Категорія: Мої файли | Додав: ЗСЮТ
Переглядів: 1758 | Завантажень: 267 | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Copyright MyCorp © 2017